Treningsdagbok; Kassemetode, dekk, og mye grunnferdigheter

7 mar

Den siste uken har jeg og Stella valgt å fortsette å ha fokus på kassemetoden, siden vi var så godt i gang. I tillegg til kassemetoden har vi begynnt på atferden dekk fra stå, targeting, sirkelitrening ( til agility), tunell ( til agility) og tatt et par økter på innkalling.

På kassemetoden har vi gjort stor fremgang denne uken. Vi har hadd et par dager der Stella syntes kassa var noen dritt, så jeg bestemte meg for at vi skulle ta en pause fra kassemetode og trene på noen annet. I de dagene vi ikke trente kassemetode introduserte jeg en ny forsterker når vi trente på den andre tingene, og hun bare elsket det. Nemlig baconost på tube. Så når det var et nytt forsøk med kassen var det å ta frem Baconost. Og jammen funket det. Nå er vi kommet så langt at hun går helt inn til  meg på kassen. Når hun står inntil meg på kassen og jeg flytter meg et par skritt til høyre følger hun etter meg. I tillegg har hun begynnt å tilby utgangstiling når hun ikke står på kassen. HURRA!!! 😉 Da krysser vi fingrene at vi er snart er nede på golve uten kassen ( eller psykologiboka mi som jeg bruker).

Vi er i dag kommet lengere enn dette…

Den siste uka har vi begynnt på dekk fra stå. Jeg ville lære henne atferden dekke på en klappstol måte, så jeg har brukt litt lokking for å lære henne bevegelsen stå ned i en dekk. Etter å ha gjordt dette en del kan jeg se at hun begynner å legge seg sånn når vi ikke trener også. Når jeg ser at hun har den riktig dekk inne, begynner jeg å ta vekk hjelpemidelen. Vi bruker ikke lang tid før hun begynner å tilby atferden dekk uten noen hjelp. For en SUPER HUND jeg har. Så der er vi kommet med dekken. Hun tilbyr dekk fra stå på den RIKTIGE måten.

Kassemetoden og dekk har vært det vi har hadd som HOVEDFOKUS. Men vi har også fått gjordt andre ting når vi har hadd tid eller bare en avveksling fra det andre. Hjemme har vi gjordt et par økte med targeting med post-itlapp og håndflate. Og hun tokk dette fort, så der er det bare å få bedre flyt, begynne å bruke det aktiv og øke kriterie. Vi har også startet på sirkeltrening, der gjord jeg det så enkelt å bare belønnet henne for å springe etter meg ( uansett om hun hang litt etter) og hindre henne for å krysse meg bak. Men dette er noe vi må gjøre mye mer får at det skal se ut som sirkeltrening 🙂 Tunellen startet vi med helt sammentrukket, også slapp vi den mer og mer ut. Hun brukte ikke lang tid før hun sprang gjennom tunellen i en fart, spesielt når en ball ble kastet som belønning.

Er veldig fornøyd med uken som har vært 🙂

2 kommentar to “Treningsdagbok; Kassemetode, dekk, og mye grunnferdigheter”

  1. Janne mars 11, 2011 kl. 16:54 #

    Hei. Koselig å lese om framgang! Flink hund og eier! Hun ser jo super-søt ut på videoen 🙂

    • Hundeverden mars 12, 2011 kl. 18:48 #

      Hallo Janne:)

      Takk.. Skal bli enda flinkere til å legge ut videoer og skrive om fremgangen våres:) Men nå har jeg nåkk med å springe etter henne og ta henne vekk fra å henge etter gardiner og andre valpestreker. Heheh… 🙂

      Takk.. Må si at hun gjør meste av jobbe, i alle fall lettere 🙂

Legg igjen en kommentar